Utbytesstudent...

Shit, det börjar närma sig. Med stormsteg. Läskigt och spännande på samma gång. Carros avresa till USA är satt till den 9 augusti. Idag fick vi en avi om att det finns ett brev att hämta på Preem. Det var passet och visumet som kommit. De är ju snabba, de där ambassadmänniskorna.

Nu väntar hon bara på att få flygbiljetterna. Första stopp blir New York och Soft Landing Camp. Där kommer hon att i tre dagar få umgås med både svenska och andra nordiska utbytesstudenter som åker med samma organisation som hon. Växla lite pengar måste vi också göra. 6,49 SEK kostar 1 US Dollar för närvarande. Det gillas!! :)

Så det börjar bli dags att hämta upp resväskan och provpacka den. Packa grejer för 10 månaders vistelse i USA. Det måste vara "lätta" beslut om vad som ska med. Endast 23 kg får väskan väga. Att betala för övervikt vill vi inte. Presenter till värdfamiljen är inköpta, men en av dessa kanske vi får skicka som julklapp istället. Den väger nämligen 1 kg! ;)

Men sen vill jag inte riktigt tänka längre! För då gör det ont i hjärtat. Att det snart blir dags att säga hejdå på flygplatsen. Att jag inte får krama henne på nästan tio månader. Samtidigt som jag vill att hon ska komma sig iväg på detta stora äventyr. På denna resa som kommer att ge henne massor av erfarenhet och kunskap. Så känslorna kring vistelsen i USA är, som ni förstår, väldigt dubbel! :)

Tack och lov har vi Johanna kvar härhemma. Tänk om även hon planerat att åka iväg på ett utbytesår?! Det hade blivit ännu tuffare för mammahjärtat! :)

Men, som jag berättat tidigare så kommer Johanna att få ett sorts utbyte hon också, men här på hemmaplan. Hon blir värdsyster till 17-åriga Anna från Taiwan, som landar i Umeå den 20 augusti. Det ska bli jättespännande, för oss alla. Hon flyttade till Kina när hon gick i tredje klass och har bott i USA i två år. Året i Sverige(en termin hos oss) blir alltså hennes tredje år som utbytesstudent!

Det blir en spännande och rolig tid för oss alla framöver! :)







Kommentarer
Postat av: Selma

Det låter spännande. Jag försökte få ut min Lilleman på ett utbytesår till ett spanskspråkigt land men det ville han inte. Kanske lika bra det han hittade sin stora kärlek istället.

2011-07-16 @ 10:04:57
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Kristina

Förstår verkligen att det känns kluvet för dig att hon åker iväg så lång tid. Men vilket fantastiskt äventyr för henne! Och skoj för er med en utbytesstudent där hemma.

2011-07-16 @ 11:57:45
URL: http://mammispammis.se
Postat av: Zarah

Det låter jättespännande att ha en utbytesstudent i huset, det skingrar kanske litet av lämgtan efter din ena dottern. 10 månader framåt känns lääänge, men går i regel himla fort...

2011-07-16 @ 15:41:57
URL: http://verandan.svenskablogg.se/
Postat av: Britt

En kompis till min hade sin dotter som Aupair i USA ett år, men kunde med sonen åka och hälsa på henne under jul och nyår så det året kändes inte sååå långt.



Finns det möjlighet för er att hälsa på henne under dessa 10 månader?

2011-07-16 @ 17:48:43
URL: http://brittsbetraktelser.blogspot.com/
Postat av: Maria

Åh vad spännande, OCH nervöst så klart. Jag önskar att min mamma var som du och som kunde låta mig pröva mina vingar. Men hon skulle aldrig ens uppmuntra mig till att resa inom sverige. Hon uppmuntrar mig inte till nåt!!! Jävla as!

Men du verkar vara en bra och genomgo mamma och människa i alla fall =)

Kramkram

2011-07-16 @ 19:07:36
URL: http://virripannan.blogg.se/
Postat av: Maria

Tack =)

Näsan tycker jag hittills har varit det lättaste, men ögonen det roligaste. Håret är fan i mig omöjligt att lära sig GRRRRR Men men övning övning!

Jag har aldrig förstått hur min mamma tänker, rent omöjligt. Hon är bara så fruktansvärt ego och tänker inte på någon annan utanför sin lilla bubbla.

tack, vad underbar du är =)

Kramkram

2011-07-17 @ 20:09:33
URL: http://virripannan.blogg.se/
Postat av: Gun

Så himla spännande äventyr både för er och för Carro. Det blir ett minne för livet.:)

2011-07-17 @ 23:16:09
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Kristina

försökte skriva till dig från sjukhuset idag men det gick bara inte. Tur att man inte måste ligga där o jobbar för med en knäppa datorn skulle man in te få lön. förstår det känns tufft skicka iväg dottern. Men kan trösta dig med att månaderna går fortare än man tror. Kram

2011-07-18 @ 23:44:45
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Svorskan

Vad roligt! Jag har aldrig varit "over there" och är övertygad om att allt är stort och större än här. Även om kulturerna inte känns så väldigt olika, inbillar jag mig att det är större skillnader än vad man tror också. Johanna kommer helt säkert att få minnen för livet också, man får många intryck och kunskaper att umgås andra från andra kulturer. Mamma och pappa får det nog minst roligt med att vänja sig vid att tjejerna flyger ur redet. ;)



God morgon!

2011-07-19 @ 06:53:20
URL: http://svorskan.se
Postat av: Ama de casa

Vad mycket spännande på en och samma gång! Det kommer säkert att gå superbra alltihopa. Fast jag förstår att det känns i hjärteroten att skiljas för så lång tid...

2011-07-23 @ 09:43:03
URL: http://amacasa.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0