Klättring...

Som jag skrivit förut, Santorini är en ö med magnifika vyer, vackra hus och många trappor. Kamari, där vi bodde, låg vid kusten på östra sidan. Vårt hotell låg en bit upp på berget Profitis Elias.

I fredags bestämde sig Carro och jag för att promenera upp till det lilla kapellet som fanns på berget, ca 250 meter upp. Vet inte hur man gör för att rita in pilar och dyl på ett foto, men kapellet syns som en pytteliten L-formad vit fläck i ett mörkt avlångt hålrum.


Vägen upp var lång och krokig, man gick liksom till upp/till höger och upp/till vänster, om och om igen.




Vi hittade också en märklig "sparris" efter stigen!! :)


Utsikten var inte fy skam! Den snirkliga bilvägen leder upp till Anchient Thira.


Till slut nådde vi det lilla kapellet, som jag tyvärr inte vet namnet på..


Några foton inifrån kapellet.



På platsen fanns en grotta med en stor, ljus sten och vattnet som rann över stenen bildade små pölar, kanske var det "livets källa". Läckert! Carro fotade den, men har kvar bilden i sin kamera så.. Ni får tänka er hur det såg ut.

Men.. när hon stod där och fotade så började jag titta mig omkring i grottan och vred huvudet för att titta upp i taket. Det skulle jag inte ha gjort! För där fanns det spindlar i massor, kroppar stora som 5-kronor och låååånga äckliga ben.. Jag högg tag i Carros arm och sa med otroligt lugn stämma(för att vara en f d spindelfobiker!) "nu går jag ut härifrån och jag tycker att du ska följa med". Hon frågade naturligtvis varför, men jag bara drog i henne och sa "NU går vi ut!". Huvaligen, jag ryser fortfarande i kroppen när jag tänker på det.. Me and Indiana Jones! :)

Trädet heter Johannesbrödträdet och Johannes Döparen lär ha livnärt sig på trädets ärtskidor när han vistades i öknen. Kuriosa är att dessa frön kallades "kuara", vilket slutligen blev "karat". Arabiska affärsmän använde fröna som vikt vid vägning av både ädla metaller och juveler. Det gick 4 frön på 1 karat!


I trädet hängde det två stora klockor. En av de andra besökarna drog i snöret och himmel vilken klang det blev.


Tillbaka vid hotellet igen, trötta men jättenöjda över vår vandring.

Samtliga foton är tagna av mig.


Kommentarer
Postat av: Gun

Väldigt vackert! Jag förstår att ni var nöjda.

2011-06-06 @ 12:03:58
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Kristina

så fina bilder, och allt detta blå och vita. Det hugger i min skapar tarm och jag sörjer över att jag inte kan måla. glada att ni fått vara emd om så mkt. Kramar

2011-06-06 @ 14:36:26
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Britt

Nytta och nöje! Så otroligt vackert det är där. Ännu ett ställe att lägga till "Att åka till-listan".

2011-06-06 @ 22:24:17
URL: http://brittsbetraktelser.blogspot.com/
Postat av: Zarah

Vilken härlig vandring ni gjorde, tjusiga vyer. Tack för att vi fick vandra med litet på avstånd.

2011-06-08 @ 11:05:09
URL: http://verandan.svenskablogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0