Är Sverige rustat för katastrofer???

Bogportar och tsunamis är ord som, för många svenskar, betyder katastrof och det är med all rätta. Det var många som direkt eller indirekt drabbades av både Estonias förlisning och tsunamin i Thailand. Det var fruktansvärt. Dessa katastrofer skedde inte inom Sveriges gränser, men är nog ansvariga till att ha tagit flest svenskars liv.

Vi har självklart haft naturkatastrofer även i Sverige. Eller egentligen handlar det om södra Sverige. I Norrland har vi varit förskonade om man bortser från översvämningar när vårfloden stigit och den våldsamma skogsbranden 2006 i Norrbotten. Orkaner och kraftiga stormar har drabbat den södra delen av landet. Vid Julorkanen 1902 dog 50 fiskare. Tuveraset 1977 tog nio personers liv. 62 människor skadades, 436 blev hemlösa och 67 hus rasade samman. Orkanen Gudruns framfart 2005 dödade 9 personer och 11 dog i samband med röjningsarbeten. Orkanen Per tog 2007 tre människors liv och två dog under röjningsarbetet.

Dessa dödsfall var naturligtvis en katastrof för de anhöriga. Och för dem som ägde skogarna, där träden låg som plockepinn, var det naturligtvis en fullständig ekonomisk katastrof.

Sverige har däremot inte haft katastrofer av en sådan dignitet att den totalt förstört omgivningen och orsakat massdöd som t ex orkanen Katrina, jordbävningen i Haiti eller det som hänt och händer i Japan.

Vi svenskar är förskonade från både gigantiska naturkatastrofer och krig. Vi skulle förmodligen dö av förskräckelse om något sådant skulle hända här för våra "katastrofer" handlar mycket om snöoväder, strömavbrott och att kollektivtrafiken står stilla. Det är i och för sig kanske inte så konstigt, det är sådana saker som står oss närmast. Men när dessa saker händer kanske vi ska försöka sätta det i ett större perspektiv och inse att det inte är så katastrofalt som det kanske känns från början.

Den här bilden har absolut inget att göra med texten ovanför.. Tycker bara att det är lite kul med sparkstöttingar som låsts fast vid tunnelöppningen. Men jag förstår sparkägarna; det är nämligen omöjligt att sparka genom tunneln och ner på stan. Alldeles för väl sandat! :o)






Kommentarer
Postat av: Kristina

Visst är det så, vi är så otroligt förskonade från alla typer av katastrofer. Man kan nog säga att vi är väldigt bortskämda med det och därför ger oss tid till att klaga över de egentligen ganska små bagatellerna. Med all skit som händer runt om i världen just nu; Japan, Libyen, Bahrain för att nämna de mest aktuella platserna är det nog läge att bli lite eftertänksam och tacksam över hur fridfullt och tryggt vi faktiskt har det.

2011-03-19 @ 22:29:20
URL: http://mammispammis.se
Postat av: Gun

Ja, vi har det verkligen bra här. Bortskämda är vi och gnäller för minsta snöfall..

2011-03-19 @ 23:09:40
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Britt

Jag tror nog vi skulle vara handfallna vid en katastrof och förvånade över att ingen kom och hjälpte oss. Jag tror vi tror att staten är förberedd för katastrofer och att det finns en katastrofberedskap som träder i kraft...men jag tror det blir nationell panik. Se hur lång tid det tagit för USA att försöka få till det i New Orleans efter Katrina.

2011-03-20 @ 00:03:34
URL: http://brittsbetraktelser.blogspot.com/
Postat av: Monica

Jag kommer ihåg när Gudrun slog till, jag tyckte inte det var så farligt, visst blåste det men inte var det väl sån katastrof. Dagen efter såg jag ju hur det såg ut och förstod hur mycket som hade ödelagts...

Kan ju ändå hålla med om att vi är väldigt förskonade här i Sverige, några riktiga katastrofer har vi ju inte haft precis och det är väl just därför folk gnäller på väder och annat småtjafs, helt enkelt för att vi KAN bry oss om småsaker.



Sv: Jodå, jag vet ju var jag hittar dig och förr eller senare kommer jag igång igen. Jag lovar att tala om när jag är igång igen, om inget annat så publiceras ju inäggen på Facebook också så du kommer att se när jag är tillbaka.

Jag kommer att läsa din blogg varje dag som vanligt förstås!



Kram, vi hörs!

2011-03-20 @ 13:21:35
URL: http://hassedotter.wordpress.com
Postat av: Freedomtravel

Vi är ju verkligen förskonade när det gäller stora naturkatastrofer. Däremot reser vi mer idag, och det gör ju att även vi kan råka ut för värre saker. Världen är också mer globaliserad, så jag tror att katastroferna "där borta" känns mer nära idag, än vad de hade gjort för 50 år sen.

2011-03-20 @ 18:05:36
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Svorskan

Jag har försökt föreställa mig hur jag skulle känna om jag upplevde samma katastrofer som de upplever i Japan nu, men det är omöjligt. Det går inte att sätta sig in i, men på ett sätt hjälper det att försöka ändå, man blir mer ödmjuk. Våra problem här i Sverige är bagateller om man jämför. Tänk om vi kunde komma ihåg det varje dag.

2011-03-21 @ 17:53:34
URL: http://svorskan.se
Postat av: Mia systeryster

Visst har vi varit förskonade, tack och lov. Allt som hänt och händer ute i världen är så otroligt svårt att ta in!!

2011-03-21 @ 20:35:39
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/
Postat av: puzzelkvinnan

Ja,vi har en jädrans tur.

Det vi har är ju kärnkraften,om det händer nått med dem så ligger vi jäkligt risigt till.

Det är väl det värsta som ska kunna hända oss,förutom krig.För något försvar finns ju inte......



Du missade en ski.......häftig fest.........kram

2011-03-21 @ 20:50:04
URL: http://puzzelkvinnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0