Allen Carr's bok "Äntligen icke-rökare"...

Den funkar! Och det har gått tolv dagar sedan jag upphörde röka. Det har egentligen bara varit en dag som varit riktigt, riktigt skitjobbig. Jag tror att det var den 4:e eller 5:e dagen.

Den dagen var riktigt tuff. Och det handlade inte om regelrätt röksug/nikotinlängtan. Nej, den dagen insåg jag att jag hanterade många av mina mindre behagliga känslor genom att försöka röka bort dem istället för att ta tag i dem. Och av någon outgrundlig anledning så hopades alla dessa känslor i huvudet och kroppen just denna dag.

Jag diskuterade högt med mig själv flera gånger under den dagen. Emellanåt rann tårarna också.
"Nej, jag vill inte ta tag i det här. Ge mig en cigg för f-n!".
"Aldrig i livet!! Du behöver inga cigg. Fundera istället på hur en icke-rökare skulle hantera det här".
"Jag skiter i alla icke-rökare!! Jag behöver en cigg nu! Jag VILL röka".
"Det vill du inte alls göra! Skärp dig nu! Sätt dig och skriv ner allt du känner dig stressad över".

Sagt och gjort. Så gjorde jag. Jag skrev ner allt jag kom på. Saker jag mådde dåligt av. Som stressade mig. Som var "måste"-saker. Saker som jag försökte ha koll på. Dåliga "samveten". Saker som handlade om mig, som rörde familjen och, inte minst, allas ansvar härhemma. Spännvidden var stor på vad det kunde gälla, stort som smått. Men allt blev nedskrivet.

Och jösses, vilken skillnad det blev efteråt, speciellt kroppsligt och själsligt. Jag själv blev varse om att jag ibland har en tendens att skjuta fram olika saker istället för att få dessa bortgjorda direkt. Så det var vissa punkter som blev avbockade redan nästa dag. Känner också ett helt annat stöd nu från de övriga familjemedlemmarnas sida, ett delat ansvar för saker härhemma. Det känns jättebra!

Boken har alltså inte bara gett mig ett rökupphörande utan den har också sett till att jag tagit tag i saker som jag under en lång tid försökt ignorera och skjuta ifrån mig. Det känns som en nystart i livet!




Kommentarer
Postat av: Selma

Duktiga du!

2011-05-04 @ 10:57:22
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Bitte

Visst är det en befriande känsla! Den där boken är så jäkla bra :-)

2011-05-04 @ 11:01:59
URL: http://stilochprofil.wordpress.com
Postat av: imse

Herregud vad du är duktig! Bra kämpat!



Kram

2011-05-04 @ 12:17:20
URL: http://zvammel.blogspot.com
Postat av: Gun

Men åh vad bra! Det låter jättejobbigt, men du klarar det!

2011-05-04 @ 15:00:11
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Svorskan

Yeah!!!!! (Det räcker väl att jag säger så? ;)) Vad skönt!

2011-05-05 @ 16:36:36
URL: http://svorskan.se
Postat av: Svorskan

PS! Efter ett par veckor rökfri brukar jag känna att det släpper taget, men efter tre veckor känner jag att det VERKLIGEN är borta. Då är det ENBART det känslomässiga som spelar in - en sällan gång. Så det blir bara bättre och bättre!

2011-05-05 @ 17:31:52
URL: http://svorskan.se
Postat av: Dom kallar mig Yngve

Det är, i sanning, en fantastisk bok. Efter att du tipsat mig om den så införskaffade jag den och lyckades faktiskt sluta röka. Dessvärre föll jag tillbaka igen, men jag känner att jag snart är redo att hoppa upp i den rökfria sadeln igen. För även om jag är rökare igen, så har den där boken förändrat min syn på rökning i stort. Jag gav den faktiskt i julklapp till min mamma som aldrig någonsin lyckats sluta tidigare men nu är en icke-rökare :)

2011-05-13 @ 12:10:14
URL: http://antipod.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0