Mina tvillingar...

Läste inlägget På ont och gott hos Onekligen och kom då att tänka på en period när mina tvillingar inte hade ett synkroniserat sovande..

Tvilling J sov från 23.00 till 06.00 varje natt. Tvilling C kom plötsligt på att hon nog var en "nattuggla" och bestämde sig för att natten var en perfekt tid att jollra på. Det som höll mig uppe var att hon inte kolikskrek utan hon låg på filten,  i soffan eller i vagnen och bara var glad.. Lekte med sina tår och skrattade högt och tyckte livet var underbart!

Eftersom jag och pappan till barnen bestämt oss för att ingå äktenskap så satt jag på nätterna och smidde bröllopsplaner, gjorde inbjudningskort och bordsplaceringar. Vi lade oss i gästrummet (allt för att tvilling J och maken som läste på YTH på heltid skulle få sova) vid 3-tiden varje natt och flera nätter sa jag till min glada unge: "Gör vad du vill men nu sover jag!" Har ingen aning om hur länge ungen egentligen var vaken.
Kan meddela alla som tycker att jag var en dålig förälder att jag låg på en bäddmadrass på golvet omgärdad av kuddar som en liten mur runtom oss.. hon kunde liksom inte "smita" någonstans!! :o)

Men när tre veckor gått började jag bli lite sliten av tre timmars sömn per natt. Jag bestämde mig för att, med tvång, synka deras mat- och sovklockor! När tvilling J vaknade, så väckte jag tvilling C(som förmodligen sovit väldigt lite!!) genom att öppna altandörren så kalluften svepte in. "Pling" sa det när hennes ögon for upp av chock! Matade och bytte på dem och sen fick de somna igen. Samma visa nästa gång J vaknade.. Upp med C oxå, kalluft och "pling".. Det tog faktiskt bara den dagen så hade jag synkat deras tider.. :o)

Jag ska erkänna att jag kände mig som en hemsk mamma när jag gjorde så, men jag tänkte att lite kalluftschock är bättre än en mamma som "goes bananas" av för lite sömn.. Jag menar, de torterar ju folk på det sättet.. att aldrig låta fången sova!!

Kommentarer
Postat av: Katinka

Tycker att det låter som om du gjorde det bästa möjliga i situationen. Kan inte vara lätt med tvillingar. Och nu har jag lagt ut ditt fina pris! Tack igen!

2009-03-21 @ 17:58:30
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Bettan

Tycker att du gjorde det bra.

Alla föräldrar har säkert något gömt i garderoben för att få sova, även jag.

Vad kul jag har på sidan du skickade till mig!

Jag har lärt mig teckna ett par ord idag, elefan, lejon, mamma/flicka, arg och naturligtvis penis;)

Hur kommer det sig att du är teckningstolk?

Hur många tecken finns det i språket?

2009-03-21 @ 18:36:42
URL: http://coolbettan.blogg.se/
Postat av: spiderchick

bra jobbat! Jag kan inte föreställa mig hur lite man får sova som nybliven förälder. Man hör ju hela tiden att man inte kommer få sova ngting alls? jag fattar inte, borde inte små barn sova som stockar på nätterna?

2009-03-21 @ 18:48:49
URL: http://spiderchick.blogg.se/
Postat av: Dagens Eko

Ja man får ta till sina knep för att en sammahängade längre sömn.

Frisk luft kan ju inte anses som tortyr.

2009-03-21 @ 18:53:03
URL: http://dagensekosblogg.wordpress.com
Postat av: Anna

Jo huvva med att få två som sover helt på olika tider, det kan inte ha varit lätt. När Savannah föddes var ju Rasmus 3 år och sov då något så när under nätterna (han var alltid vaken som bebis) Savannah som som en dröm de första 6 veckorna. Men sen blev hon sjuk och började vara vaken på nätterna. Hon grinade inte heller när hon låg i min famn men så fort jag satte ner henne då jäklar, då började hon. Sen somnade hon in vid 4-5 varje morgon i sin säng. Men då steg ju nästa upp, allt mellan 6-7 så jag sov heller inte värst mycket under några veckors tid. Huj det var jobbigt men vi har ju överlevt och barnen verkar arta sig eller hur :)



Japps Bechterews går i skov, men ett dånt här skov har jag aldrig varit med om. Tänk att bara på några veckor har jag fått en hel del massa problem jag inte haft tidigare på samma sätt. O fan, äta hamburgare var ju till att pressa in den, kunde ju inte gapa så stort som det behövdes!!

Danne gnuggade händerna och sa, tänk vi kanske får handikapp tillstånd på bilen :S



Ja jag hoppas att detta bara är ett värre skov, och det är det ju men att det inte hinner bli "skador" som kvarstår när det är över. Ska ju till läkaren nu och har skrivit 2 A4or med vad jag har problem med, det finns broms medecin och bra piller till allt :)



Kramz

2009-03-21 @ 19:15:00
URL: http://wiccan.blogg.se/
Postat av: Fia

Det löste du på ett smart sätt. Jag håller med kommentaren har ovanför att frisk luft kan ju inte anses vara tortyr. Det måste ju vara bättre med en mamma som orkar med och får tillfälle att njuta av sina småttingar, än någon som liknar en zombie. Dessutom gick ju inskolningen till nya sovtider fantastiskt snabbt och smidigt. Då var det nog helt ok för ditt barn.

2009-03-21 @ 21:56:16
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag har visserligen inga tvillingar, men det räcker bra med en dotter som kommer springande mitt i natten och vill ligga i vår säng = trångt, en son som vaknar vid halvsex och tycker det är morgon = aldrig sovmorgon, och en make som snarkar så sängen skakar emellanåt = lite svårt att få lugn och ro...



Men, visst, det kunde vara värre. Allt beror på vad man jämför med!

Kram Anna

2009-03-21 @ 22:42:16
URL: http://annabackhouse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0