Brevvänner...

Jag var nyss inne hos Britt och läste hennes inlägg om bl a brevvänner. Jag mindes tillbaka på alla mina brevvänner som jag haft. Du kan läsa lite om det här.

Jag kom också att tänka på när jag satt härhemma för ca 10 år sedan och dels funderade på brevvänner, dels på att få skriva på engelska igen. Jag kände att jag mer och mer stoppade den kunskapen längre och längre in i hjärnarkivet. För det var väldigt sällan som jag pratade eller skrev på engelska.

På den tiden var jag väldigt ovan vid att surfa på nätet. Jag minns att jag plockade fram Google och sedan funderade jag länge och väl innan jag skrev "twins" i sökrutan. Öh.. varför gjorde jag det? Jag var inte speciellt intresserad av att läsa om tvillingar bara för att jag hade ett par sådana själv..

Nåja, sagt och gjort.. jag hamnade på en sida som hette "Twins Magazine". Orkade väl egentligen inte läsa speciellt mycket om vad som stod där, men jag hittade en mejladress till vilken jag skrev och undrade om det fanns någon hos dem som var intresserad av att "brevväxla" via emejl. Slängde in att jag hade tvillingar, men för mig var inte det speciellt viktigt. Jag ville ha "vuxenprat" i mina mejl och inte "barnprat", om ni fattar hur jag menar. 

Tiden gick och jag hade helt glömt bort att jag skickat det där mejlet. Men plötsligt började min inkorg fyllas av mejl efter mejl från kvinnor i USA, Kanada och Australien. Kvinnor med tvillingar!

"Okeeej", tänkte jag.. "Vad är detta?"

Det visade sig att mitt emejl blivit insatt som en kontaktannons i en tidning som distribuerades ut över hela USA! Och den gick tydligen att köpa i andra länder också. Shit!! Hur skulle jag göra nu?

Operation gallring startade. De flesta mejlen kom från dem som hade tvillingar yngre än mina och som uppenbarligen mest ville ha mig som "mentor"; dessa var jag inte intresserad av. Jag skrev dock väldigt vänliga svar till alla som mejlat.

Det blev ungefär en handfull intressanta människor kvar och vi "brevväxlade" med varandra under en lång tid. Jag minns inte riktigt vad som hände, om det var datorn som kraschade eller om vi bytte bredbandsleverantör.. men alla mina mejladresser försvann i allafall! Hur dum kunde man vara? Ingenstans hade jag skrivit upp mina brevvänners adresser. Jag saknar speciellt Jen i Australien. Hon hade ett eget företag med sin make, en ostronfarm! ;o)

Nu kom jag precis på att jag ska googla på hennes företag.. Tänk så roligt om jag skulle hitta henne igen, efter alla dessa år :o)  



Kan Lasse Åberg, så kan väl jag!! ;o)
(Denna bild har absolut ingenting att göra med själva inlägget.. Det är inte ens det jag åt till frukost i morse..
Vet liksom inte alls varför den hamnade här!!)


Kommentarer
Postat av: Britt

Jag hade också brevvänner utomlands på den tiden man hade brevvänner. Jag blev så mätt på det så jag har varken tagit upp det per post eller mail igen. Jag är jättedålig på att mejla, använda msn och har inte Facebook. Jag sitter däremot i telefon och sms:ar mycket...och så är jag ju i blogg-världen nu.



Tycker som din idé låter bra. Sök upp de du kan. Det har ju blivit så mycket lättare tackvare Internet. Lycka till!

2010-02-03 @ 15:17:35
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Selma

Det var ju så spännande när det kom brev med utländska frimärken.

2010-02-03 @ 15:48:41
URL: http://frunatmaken.wordpress.com
Postat av: Britt

SV: Ja jag får väl tacka gudarna att jag fick de föräldrar jag fick.

2010-02-03 @ 18:22:58
URL: http://metrobloggen.se/brittsbetraktelser
Postat av: Gun

Vilken bra idé! Jag hade massor med brevvänner när jag var ung, men saknar speciellt en tjej från Norge. Har ju ingen anng om vad hon heter i efternamn nu, eller om hon ens lever, men det vore drömmen att hitta henne igen.

2010-02-03 @ 18:25:30
URL: http://horni.blogg.se/
Postat av: Kristina

Vad kul om du hittade henne. Kram

2010-02-03 @ 19:47:25
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: Agneta

oj ja, brevvänner det har man haft ett par stycken. På den tiden man skrev brev via posten. Men nu är alla borttappade...

Spännande om du hitatr din australiska vän igen!

2010-02-03 @ 20:50:46
URL: http://bigmarlin.blogg.se/
Postat av: Lillsnörpa

Vilken häftig historia! Kul om ni kan ta upp kontakten igen du och Jen. Hoppas du hittar henne!



sv: Jag målade honom med klänning för att när man gör riktiga vikgubbar så brukar det ju bli sådär konstigt och roligt :) Kram!



ps. Du kan minst lika bra som Lasse Åberg ser jag! ;)

2010-02-03 @ 21:09:13
URL: http://lillsnorpa.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Hoppas du får tag på din vän igen!

Jag "tappade bort" en massa vänner som vi hade träffat på Sicilien 1984 (tror jag). Eller rättare sagt, dom blev stulna!

Vi hade träffat ett helt gäng med mysiga människor. Jag skrev upp alla adresser och telefonnummer i min almanacka. Lovade att jag skulle vara kontaktperson och att vi skulle träffas i Stockholm igen. Sen åkte vi till Paris strax efter. Där blev min väska där min almanacka låg STULEN!!!

Fy sjutton vad ledsen jag blev över detta. Då fanns det ju inte alls samma möjligheter som det finns idag att hitta folk ändå. Kom ju bara ihåg förnamnen, så telefonkatalogen hjälpte ju inte den heller...

2010-02-03 @ 21:43:17
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Ulrika

Spännande! Lycka till, hoppas att du hittar henne!

2010-02-03 @ 21:52:47
URL: http://fabulousforty.blogg.se/
Postat av: imse

Vad kul om du kan hitta henne. Hon kanske finns på Facebook?

2010-02-03 @ 21:55:16
URL: http://zvammel.blogspot.com
Postat av: Nynna

Ja men så sök dem. det kan verkligen inte vara så svårt i denna kommunikationens tid.

Spårlöst kanske kan få en ny målgrupp? =)

Jag tänker ofta att de verkar göra det svårare för sig än vad det är på Spårlöst. Gert Fylking eller vad han heter, hittade en som sökts på Spårlöst, på fem minuter i ett av sina radioprogram har jag hört.

Antar att det inte blir samma teve-underhållning om man bara knappar in och hittar sådär direkt.

2010-02-04 @ 12:38:29
URL: http://nynnas.blogg.se/
Postat av: Dreamsalive

Ha, ha... Lasse Åberg, släng dig i väggen, liksom. Kul bild!



Har också många som jag tappat på vägen. Man kan ju alltid söka på Facebook.

2010-02-04 @ 15:35:38
URL: http://dreamsalive.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0