En lördag i september...

Jag måste bara börja med att lyfta fram en kommentar som jag fick häromdagen. Jag skrattade så jag höll på att dö, medan Bessie var djupt förnärmad. Anledningen ser ni härnedan:

Ia
om Födelsedagsbarn, solljus och kåda...: Öh...det är häftigt med naturfoton och jag fick läsa inlägget flera gånger tills jag förstod att det var hunden som var på fotot och inte ett vildsvin!! Menar inget illa utan jag blev bara så fascinerad att Ni hade vildsvin så långt norrut och att Du fått en så tydligt foto av ett!!

Vildsvin? Det närmaste jag kommit ett vildsvin är via Asterix & Obelix-böckerna! ;o) Men Ia önskade en närbild av Bessie, så det ska jag fixa till i morgon.

Nu till dagen.

Kom på en lysande idé i morse. Tömde vår "sparbössa", en svagdricksflaska, på 50-öringar, stoppade dessa i en plastpåse och tog med dem ner på stan där jag pytsade ut dem i VIP-galans olika insamlingsbössor. Jag kände mig riktigt nöjd efteråt; jag blev av med alla 50-öringar samtidigt som de kommer att göra lite nytta för Öppen Gemenskap.



På torget var det olika musikuppträdanden och konferencier var Annica Jankell. Dessutom tolkades allt till teckenspråk av tolkeleverna på Strömbäcks folkhögskola. Det är god tillgänglighet det! :o)

Dagens(och alla dagars) paroll var(är): "Alla människor är viktiga. Alla dagar". Den texten hade de tryckt upp på svarta t-shirts som de sålde för 50 kronor styck. En sådan följde med mig hem!





Pridefestivalens deltagare tågade genom stan och ut till Döbelns park. En färggrann samling människor! :o)



Det trista var att parkområdet var inhängnat och det kostade 150 kronor att komma in där. Synd, tycker jag, att de inte har öppet för alla under dagtid. Jag trodde att de ville nå ut med information och dylikt, men.. Ikväll, då artister som Andres Esteche och Mariette Nordin(osäker på namnet..) ska uppträda, kan jag förstå att de tar betalt. Såg massor av folk som gick fram till entrén, vände och gick därifrån. Trist!

Sålunda vände jag också och travade in i Vänortsparken som visade sig från sin sensomriga sida.





Strax utanför parken höll Bondens egna marknad till. Massor av frukt, grönsaker, rotsaker, fisk och bröd fanns i de olika stånden. Himla mysigt.. utom när jag gick förbi fiskståndet... urk!! ;o)



Till middag blev det tacos. Det är frun i husets paradrätt när maken, tillika kocken, är borta! :o)

Nyss gjorde vi en beställning på adlibris.se. "Hungersspelen" av Suzanne Collins.

"Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!

Katniss Everdeen är fjorton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn som dras i lottningen i distrikt tolv är Primrose Everdeen, och Katniss ser ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen..."

C U!

Kommentarer
Postat av: Kristina

Vilken härlig ide med 50 öringarna. I morgon, sönd kl 11-12 spelar Anders i vipgalans regi i glashuset, ifall du har tid att gå o lyssna.

Hungerspelen är jättebra böcker jag har läst de som kommit ut o man blir oroad rädd och fängslad. Man kan knappt lägga dem ifrån sig. Ha en bra söndag kram

2010-09-04 @ 22:33:45
URL: http://ruach.blogg.se/
Postat av: litentanta

även om jag var/är väldigt nöjd över att ha sluppit Maud Olofssons nuna, och röst!! så känns det lite surt att ha missat allt... Men du vet, har man en sjuk gubbe hemma så måste man ju finnas till hands ;-)



Såg härligt ut och blir lite fundersam över boken, Stephen King har nåt "liknande", men det handlar om nån marsch, unga killar som ska gå tills det bara är en kvar...(grovt förenklat) Men nu minns jag inte ens om jag tyckte om den, misstänker att vi är lite för "belästa" vid det här laget kanske?



Ha en härliger söndag!

2010-09-05 @ 01:06:50
URL: http://litentanta.blogg.se/
Postat av: Anna

Hallo

Gapskrattade åt vildsvinet, förstår att Bessie var förnärmad :)

Har du köpt ny mob? Xperia, vilken av dom? Kankse har vi likadana du och jag.

Men hördu har ni haft 29 grader!!! Vad är det för fusk?? Hit har de oxå lovat nu till början av veckan 20?? Fattar nada, hur kommer det sig att det blir så varmt nu? Igår var oxå en riktigt skön kväll, det är mycket varmare helt plötsligt. Jag tror det är pga detta varanndags väder dom varit har ialf hela sommaren som jag har haft mer värk, så här har det aldrig varit tidigare.

Nä fan nu måste jag börja göra mig redo för gröt, dusch, föra ungar och sen jobba!!

2010-09-05 @ 11:20:19
URL: http://wiccans.wordpress.com
Postat av: Stattinskan

Skrattade gott åt kommentaren med vildsvinet ;-D

2010-09-05 @ 11:34:54
URL: http://metrobloggen.se/stattin
Postat av: Maria

Kan som sagt inte så mycket om politik men jag vet att SD vill ha bort flyktingarna och det stödjer jag verkligen inte. Men man brukar ju säga att en blank röst också är en röst och om jag röstar blankt så hjälper jag ju inte till så att dom inte kommer in ändå.

Eftersom alla blir så "taggiga" när jag säger att jag kanske inte ska rösta eller rösta blankt så ska jag nog protestera genom att inte rösta alls och verkligen stå för det =)

2010-09-05 @ 12:47:28
URL: http://livetsmarathon.wordpress.com
Postat av: Marie-Louise

Typiskt att dom ska ta inträde. Verkligen som det under dagen var: "Alla människor är viktiga. Alla dagar", kanske då även de som inte har råd med 150 kr i entré avgift kan tyckas....

Jag skulle aldrig haft råd om det skulle kosta 150 kr/person, tänk det *5 om hela min familj skulle in, hua, 750 kr kan jag ju storhandla för :(

2010-09-05 @ 14:28:52
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Anna

Japp tänkte du får bli lite katt veterinär åt mig. Nej skämtar bara :)

Xperia mini pro, Danne har den och han har varit jätte nöjd. Du som fotar mycket, du vet väl att du kan hämta ner olika kamera appar så du behöver inte fota med den kamera som är i. Fördelen med apparna är att du kan välja olika former av kamera, jag har en som heter vingette och den kan jag välja att fota bilder så det ser ut som en 70 tals bild i färgsättningen. Sen har jag en kamera fx tror jag den hette, med den kan man ha en massa roliga filter som att fota så det ser ut som hur en fisk ser :) den heter fish eye det filtret, du kan tex knäppa halva ansiktet på nån och den spegelvänder den halvan och lägger på, jag fotade halva min cigg ask och fick en som såg ut att vara köpt i ryssland, det finns massor med olika saker man kan göra med apparna. Jätte enkelt att hämta dom med, inget krångel, finns att hämta lite överallt på nätet.

Jag har ju Xperia X10 och vad jag saknar så är det tangent bordet, gillar inte att messa med bara touch. Men man kan inte få allt, jag ville ha en stor skärm så det var bara att välja.



Jag vet att Danne klagar på batteri tiden, min har oxå rätt dålig batteri tid men dom som blir lite bättre när man låter dom ladda helt ur några gånger.



Hoppas du blir nöjd, om du vill kan jag snoka reda på lite appar och skriva hur du tar ner dom om du är osäker på det. Du får säga till vad du kan tänkas behöva, notebook, kalender, andra sms program, väder app, fotoredigerings program? tror det finns till och med photoshioen till dom.

2010-09-05 @ 21:49:43
URL: http://wiccans.wordpress.com
Postat av: Lallis

Jag har en liten ny blogg. Får se hur jag gör. Om jag behåller gamla eller helt tar bort den.

Men den nya tänker jag ta nya friska tag med VÄlkommen goa du!

Kram Lallis

2010-09-06 @ 00:02:03
URL: http://essensenavallt.blogspot.com/
Postat av: Ia

Ops....!

2010-09-06 @ 12:56:19
URL: http://kajsalisa.blogg.se/
Postat av: Svorskan

Synd att de tog inträde. De hade nog tjänat mer på att släppa in alla och heller sälja saker som folk "slösar" pengar på.

2010-09-06 @ 15:07:13
URL: http://svorskan.se
Postat av: Ylva

Hungerspelen är bra och väldigt otäck! Det var ett bra motto att alla är viktiga!

2010-09-06 @ 17:21:18
URL: http://yfronten.blogg.se/
Postat av: Bara Jag

Och så säger man att allt bara händer i hufvudstaden!! Fullspäckat schema här minsann!! Kram!

2010-09-06 @ 18:32:44
URL: http://blogg.rhode.se
Postat av: Agneta

och fint väder hade ni oxå under dagen, ser ut att ha varit riktigt trevligt! Lite synd att de tog så mkt i inträde, det är många ggr man får avstå vissa saker som man sett frammot för att det blir så oerhört mkt pengar när alla i familjen ska in.

hungerspeln är inget jag hört talas om innan, verkar vara fängslande läsning--tack för tips!

2010-09-06 @ 20:48:43
URL: http://bigmarlin.blogg.se/
Postat av: Gun

Så dyrt inträde också. Med lite lägre priser hade kanske fler betalat för att komma in. Det ser jättetrevligt ut.

2010-09-06 @ 21:48:48
URL: http://horni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0