Nyckelns gåta, del II...

Här kommer del II på min berättelse om Nyckeln.

Du som inte har läst del I bör läsa om min pappas död här och om nyckeln här för annars tror jag inte att du hänger med särskilt bra.

Då detta utspelar sig är jag hemma helt sjukskriven pga min hand. Barnen är på skolan så jag är ensam hemma med hunden. Pratade med min vän C, då vi stod på varsin bro och rökte. Plötsligt kom jag ihåg den, Nyckeln. Jag frågade C om vi kunde testa hennes krafter, om hon kunde få kontakt med min pappa genom att hålla i nyckeln.. C är ju min lilla "gårdshäxa"! :o)

Sagt och gjort, jag hämtade nyckeln och gick hem till henne. Det må tilläggas att hon aldrig träffat min pappa och inte visste nämnvärt mycket om honom. Hon hade inte ens hört talas om denna nyckel förut.

Vi satte oss i vardagsrummet, jag lite snett bakom henne. Det var medvetet då jag inte ville att hon skulle kunna se på mig om det hon sa stämde eller inte.. Men det hade jag inte behövt för hon satt och blundade hela tiden.. Vi satt tyst en lång stund och sedan sa hon plötsligt:

"Det är så konstigt, för jag ser en gammal affär, men det märkliga är att det står en bil där. Jag förstår inte riktigt".
Jeeez, att jag inte föll ur fåtöljen av chock. Kunde det bli mer klockrent.. Sedan kommer det beskrivningar på människor som jag ganska enkelt kunde förstå var min farmor och pappas bästa vän.

Sen kom nästa chock, då C sa så här: "Han gör något med håret, flera gånger om dagen. Han drar fingrarna genom sitt hår, ungefär som när man sätter i brylkräm". När jag såg henne dra handen genom håret fick jag "ståpäls", som Gunde Svan sa en gång. Det var som att se min pappas rörelse men i C:s skepnad! Det var lite spooky!

Min pappa hade nämligen en lock, eller "våg", i håret och den höll han på plats genom att blöta sina händer och dra dessa genom "vågen". Detta gjorde han otaliga gånger om dagen. När han var yngre hölls troligen "vågen" på plats av brylkräm, som var vanligt då. På senare år använde han vanlig hårmousse! :o) Det var den här upplysningen som verkligen övertygade mig om att vi faktiskt hade kontakt med pappa!

Efter lite andra upplysningar så kommer då den tredje klockrena saken. Hon säger då att "Jan.. nånting... han ska vara rädd om sin hälsa och uppsöka läkare för sitt ben". Jag fattade ingenting! Men efteråt när jag ringde upp min brorsa för att berätta det här för honom så blev han först tyst och sedan frågade han: "Vilken tid var du hos henne?" Jag svarade honom att det nog var mitt på dagen.. Då berättade han för mig att han några dagar innan ramlat från en byggställning och gjort illa sig i benet och hade varit hos läkaren vid 14-tiden samma dag som jag varit hos C!!
Dessutom heter han Jan i andranamn!!

Det sista C berättar är att min pappa vill få fram något positivt med en t-shirt. Han hade visat bilden av t-shirten flera gånger under hennes "läsning" men hon hade inte förstått vad han menade. Så hon säger så här: "han visar mig en t-shirt, det är något positivt, men jag fattar inte vad han menar. Fattar du?".. Jaaa, jag förstod precis och blev jätteglad över att han också verkade glad. Vi begravde nämligen pappa klädd i bland annat hans favorit t-shirt med ett tryck av en älg mitt på bröstet.

Den här "läsningen" övertygade mig om att det inte finns någon död. Att det finns en möjlighet att ändå finnas kvar, även om det inte är i fysisk form. Det fanns delar i det hon berättade som kunde gällt min pappa likväl en halv miljon andra människor, självklart.

Men det som övertygade mig var de saker jag nyss beskrivit.. Det var saker som hon absolut inte kunnat få reda på i förväg, vare sig av mig eller någon annan. Alla väljer ju vad den vill tro på. Det här är min tro och det känns rätt!

Kommentarer
Postat av: Anna

Alltså vilken läsning, både din och C:s, helt otroligt. Det är så kul att läsa om andra som är med om lite sånt här. Hon verkar skicklig din gårdshäxa, jag är jätte avis på sig som har tillgång till en sån.

Det din pappa gör med håret gjorde min oxå. Jag minns ännu brylcremen från jag var barn, det var en vit och röd tub minns jag. På senare år slutade han med det med och använde sig som din av vatten och händerna.



Min pappa dog oxå alldelens för ung, bara 49 år. Hade ja läst din berättelse då hade jag nog velat gjort det som ni gjorde det. Nu dog min pappa i hjärtinfarkt, han kvicknade till men fick en större senare och dog. Men hatade oxå lasarett och var livrädd för döden. Han kanske hade känt sig tryggare på ert sätt om vi hade haft den möjligheten.



Kramar till dig och ser fram emot att få veta vad du ska ha den till, nyckeln. Den går nånstans det gör den

2009-01-17 @ 22:39:36
URL: http://wiccan.blogg.se/
Postat av: Jenny

Det är helt underbart att läsa det du skriver, ger på något sätt hopp när man känner sig lite deppig, trött och utarbetad. Tack för att du delar med dig av denna del av ditt liv.

2009-01-17 @ 22:56:08
URL: http://nennyland.blogspot.com
Postat av: Lotta

God works in mysterious ways...

2009-01-17 @ 23:30:28
URL: http://dreamsalive.blogg.se/
Postat av: E

Jag har inte glömt att lägga in min utmärkelse, men blogg.se strulade inatt :-( So I will...



Jag har blivit spådd, på en bakgata i Bronx där damen berättade ruskiga saker om mig och familjen, hur 17 kunde hon veta det annars? Hmmmm

2009-01-18 @ 09:19:47
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: Mick

2009-01-18 @ 10:14:13
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: Mick

Sorry tryckte fel igen.

Vår mamma gick bort när hon var 42 år.

Jag minns inte av vad.

Jag tror dom håller koll på de sina o när vi själva dör så träffas vi igen det är min övertygelse o att det finns saker som sker runt om oss det tror jag på.

Det är mycket vi inte förstår o inte har med att göra med, vi människor skall nog låta vissa saker vara.

2009-01-18 @ 10:21:47
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: Unika

Fantastisk berättelse! Tack! :)

Kram på dej!

2009-01-18 @ 11:40:43
URL: http://mammajag.blogspot.com/
Postat av: E

Hihihi jag syftade på att det hon sa var så på pricken, allt det hon sa stämde och stämde det inte då så har det blivit så nu. Jag tycker sådant här är intressant!

2009-01-18 @ 14:37:28
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: E

Hihihi jag syftade på att det hon sa var så på pricken, allt det hon sa stämde och stämde det inte då så har det blivit så nu. Jag tycker sådant här är intressant!

2009-01-18 @ 14:37:28
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: Fia

Vilken berättelse! Det var ett otroligt fint avsked ni fick av din pappa. Vad skönt för dina små barn att slippa den ångest och obehagliga stämning som ofta finns på begravningar.

2009-01-18 @ 21:12:58
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Nippertippan

Jag läser det du skriver och nästan gråter. Min mamma gjorde självmord när jag var 2 och pappa dog när jag var 4. Det vore roligt att få kontakt med dem.

Ha det gott!!!

Kramizar:)

2009-01-18 @ 21:21:39
URL: http://hemtillnippertippan.blogspot.com
Postat av: Maria

Jag skulle vilja träffa nån som kan "se" saker också....En dag kanske...

2009-01-21 @ 08:24:34
URL: http://desertchick.blogg.se/
Postat av: c

Hej Pia

Vill bara dela med dig en dikt jag hittade på nätet

var det du som skrev dikten hhh





Kram



Livet



Livet har många dimensioner

Varför leva bara på ytan

Gå bortom vardagen

Öppna mot det okända



Upptäck spännande nyfikenhet

Följ en tankegång och utmaningen bortom

Kanske ditt medvetande vidgas

Det blir högre i tak i ditt inre



"Monica

2009-01-23 @ 10:14:06
Postat av: Rosie & Harry

Tack för ditt inlägg på vår blogg:)

Det var spännade att läsa din berättelse.

Men det finns ju mycket man inte kan få svar på men ändå har hänt.

Ha det så bra, kjamen

2009-05-12 @ 12:28:42
URL: http://bearclaw.bloggagratis.se/
Postat av: Egoinas mamma

Jag tror på andra sidan, jag tvekar inte alls! Men jag skojar också om det ibland.. :)

2009-08-11 @ 16:09:32
URL: http://egoinasriktigamamma.blogg.se/
Postat av: Miss Dramaqueen

Exakt som du tipsade mig om har jag nu läst både ett och två, och jag tycker det är så intressant att läsa om sånt här!

2009-11-25 @ 20:38:04
URL: http://itisart.blogg.se/lisa

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0